maandag 20 juni 2016

Vis op het menu!

Week 4 en we zijn nog altijd goed bezig! Zaterdag maakte ik een voorgerecht en hoofdgerecht. Geen pasta deze keer, maar vis.

Het voorgerecht werd er eentje van Jeroen Meus (bijna onvermijdelijk): gevulde zalmbonbon met geitenkaas, avocado en appel.
Ingrediënten (voor 2 personen):
  •  2 grote plakken gerookte zalm
  • 50 g verse geitenkaas
  • 1/2e rijpe avocado
  • 1/2e groene appel
  • 1/2e eetlepel zure room
  • sap van 1/4e limoen
  • bieslook
  • dille
Bereiding:
  • Smeer de binnenzijde van de rammequins (witte overpotjes) in met een laagje olijfolie en bedek de binnenkant met een vel vershoudfolie. Schik een snede gerookte zalm in de potjes waarbij de vis de volledige binnenzijde bedekt en deels over de randen hangt. 
  • Snij de avocado middendoor en plet de helft van de vrucht nadat je de schil er hebt afgehaald. (als je de pit in de andere helft laat zitten en afdekt, dan blijft de avocado nog een tijdje mooi groen en lekker in de frigo)
  • Voeg de geitenkaas toe aan de avocado en plet alles met een vork.
  • Schil de appel en snij de helft in brunoise. Roer de appelblokjes door het avocadomengsel. Voeg eveneens het limoensap toe.
  • Snipper de bieslook en dille fijn en voeg toe samen met peper en zout.
  • Voeg tenslotte de zure room toe en meng alles nog eens goed door elkaar.
  • Verdeel het mengsel over de potjes met zalm en vouw de randen van de zalm over de vulling.
  • Vouw de randen van de vershoudfolie samen, trek strak aan en zet in de koelkast tot je gaat opdienen.
  
Ik serveerde de bonbon samen met een gemengd slaatje opgewerkt met olijfolie, balsamico en pijnboompitjes.
Als hoofdgerecht stond er op vel gebakken zeebaars op het menu met een curryrisotto en creme van pesto. Ik had dit eens geproefd op restaurant en vond het echt lekker smaken en dus ging ik aan de slag zonder recept. 
De smaak zat goed, maar op restaurant waren er nog krokantjes van spek (en ik denk prei) die het gerecht nog naar een hoger niveau tilden. Niet slecht zonder recept, maar ruimte voor verbetering.  (immer de kritische ik)
En voor week 4 zijn we zo straf ons best aan't doen dat ik nog een gerechtje heb gemaakt uit een van mijn kookboeken. En ja hoor, tis alweer eentje van Meus. Valt het op dat hij een van mijn favoriete koks is?

1 opmerking: