vrijdag 31 juli 2015

Zomerse tiramisu met aardbei

Vorige week kregen we bezoek. VS (Voor Seppe) wou dit zeggen dat ik de hele dag in de keuken stond te kokkerellen, nieuwe recepten aan het uit proberen was en op het einde van de dag een véél te groot feestmaal op tafel zette. NS (Na Seppe) probeerde ik het me niet té moeilijk te maken, want met een moeilijke slaper overdag is het niet eenvoudig om de dingen te doen die ik VS met het grootste gemak en plezier deed.

Op het menu stonden mosselen met frietjes. Door mijn zwangerschap heb ik vorige zomer heel vaak op restaurant gezeten met het water in de mond bij het ruiken van een dampende kom mosselen. Hoog tijd dus om de schade in te halen! (en oh wat hebben ze gesmaakt!)

Als dessert maakte ik de zomerse variant van tiramisu. Met lekkere aardbeitjes en een coulis van aardbeien lijkt dit dessert plots geen caloriebom meer te zijn. (Het gedacht doet veel he dames)
Ingrediënten:
  • 4 eieren
  • 100 g kristalsuiker
  • 1 pakje boudoirs
  • 500 g aardbeien in stukjes gesneden
Voor de coulis:
  • 500 g aardbeien
  • 2 th citroensap
  • 2 el kristalsuiker
Bereiding:
  •  Scheid de dooiers van het eitwit. Klop het eiwit met een beetje suiker tot een stevige massa. 
  •  Klop de dooiers met de rest van de suiker tot een 'wit' mengsel. 
  • Roer de mascarpone onder het dooiermengsel en spatel tot slot heel voorzichtig het opgeklopte eiwit door het mengsel. 
  • Om de coulis te maken, verwarm je de aardbeien samen met de suiker en de citroen.
  • Laat zachtjes pruttelen tot de aardbeien halfzacht zijn en mix tot een vloeibaar mengsel. 
  • Neem een schotel en smeer een beetje beslag op de bodem. Zo blijven de boudoirkoekjes mooi liggen.
  • Dop de koekjes in de coulis en leg ze in de schotel, bestrijk met het beslag en strooi er wat aardbeien en een beetje extra coulis over. 
  • Herhaal tot de schotel gevuld is en eindig met een laag beslag.
  • Dek af met een vershoudfolie en laat minstens 12uur opstijven in de frigo. 
Voor de afwerking gebruikte ik nog enkel aardbeitjes en wat witte chocoladeschilfers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten