donderdag 4 april 2013

Chocoladegénoise

Op algemeen verzoek zet ik het recept van de chocoladegénoise op mijn blog. Het recept haalde ik bij 2 zeer getalenteerde dames Monica en Saskya Kühne.

Ingrediënten:
  • 40g maizena
  • 50g bloem
  • 25g cacaopoeder
  • 150g suiker
  • 3 eieren
  • 3 eierdooiers
  • snufje zout
 
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 170°C.
  • Vet de bakvorm in en bekleed de bodem met een ingevet stuk bakpapier.
  • Zeef de maizena, bloem en cacaopoeder.
  • Klop de suiker, eieren, eierdooiers en het zout los in een kom en verwarm het mengsel al kloppend au bain-marie tot het lauwwarm aanvoelt. 
  • Als het mengsel lauwwarm is, haal het van het vuur en mix op middelhoge snelheid gedurende 5 minuten tot de eiermix zachtgeel van kleur is en verdrievoudigd.
  • Spatel de bloem, maizena en cacaopoeder rustig door het eiermengsel. Heel voorzichtig om geen luchtigheid te verliezen! Zeer belangrijk!
  • Doe het mengsel in de bakvorm en laat 20 à 25 in de oven.
  • Als de bovenkant lichtbruin is en de rand van de cake loskomt van de bakvorm is de génoise klaar om uit de oven gehaald te worden.
  • Haal meteen uit de vorm en laat afkoelen op een rooster.
 

1 opmerking:

  1. Njammie, ziet er lekker uit. Bedoel je gewone patisseriebloem of zelfrijzende bloem ? Doordat ik geen bakpoeder, maar wel maïzena zie, ben ik aan het twijfelen welke bloem het is. En ik heb de indruk dat de ingrediëntenlijst nog meevalt voor iemand zoals ik die constant haar gewicht in de gaten moet houden. Als ik nou die suiker door Tagatesse of Stevia zou kunnen vervangen, zit het wel goed, hoop ik ?
    (Waarom zijn die lekkere dingen toch altijd zo'n caloriebommen, snik snik....)

    BeantwoordenVerwijderen