dinsdag 26 maart 2013

Smeus van Meus

Gisteren stond er echte "dagelijkse kost" op het menu: smeus van Meus! Hoezeer ik geen melk lust, zo dol ben ik op karnemelk. Toen ik dit recept van Jeroen Meus zag op tv, liep het water me onmiddellijk in de mond en mijn bord was dus gisteren ook zeer snel leeggemaakt. Bovendien is het gerechtje heel snel klaar.

Ingrediënten:
  • 600 g kleine vastkokende aardappelen
  • 90 g hoeveboter
  • 2 dl karnemelk
  • zout
  • 250 g ongepelde grijze Noordzeegarnalen 
  • 4 eitjes
  • natuurazijn
 Bereiding:
  • Kook de ongeschilde aardappelen gaar in water met een snuifje zout.
  • Giet het kookvocht van de aardappelen weg en verwijder de schil.
  • Smelt de boter en laat ze lichtjes kleuren op een matig vuurtje.
  • Voeg een scheutje van de karnemelk toe en doe vervolgens de geschilde aardappelen in de pot. 
  • Stamp de aardappelen fijn en voeg de rest van de karnemelk toe samen met een snuifje zout.
  • Hoe de puree warm.
 
  • Neem een hoge kookpot op de eieren te pocheren. Vul de pot met 3/4 water en breng aan de kook.
  • Voeg een royale scheut azijn toe tot je het zuur in het water proeft.
  • Breek elke ei apart in een koffiekop.
  • Zet het vuur zachter en hou het water net onder het kookpunt. Roer met een lepel of een garde in het water tot er een draaikolk ontstaat. Leg een stukje eierschaal in het water. Zodra het afdrijft naar het midden van de pot en ter plekke op een rustige manier rondjes danst, kan je beginnen met pocheren.
  • Neem de eierschaal weg en giet het ei in het midden van de draaikolk. Het ei is gaar na  2 tot 3 minuutjes. Je kan meer dan een ei tegelijk pocheren.
  • Vis het gepocheerde eitje uit het water met een schuimpaan en snij eventueel losse flapjes eiwit weg.
  • Dresseer het bord met de karnemelkpuree, daarop het gepocheerde eitje en rondom de grijze garnaaltjes.
  
Wie wil kan de puree ook afwerken met een beetje verse bieslook ertussen gesneden. 

1 opmerking:

  1. Njammie, ziet er lekker uit! Alleen jammer dat ik geen garnaaltjes meer mag eten. Vroeger at ik dat zotgraag, maar sedert de zwangerschap van mijn eerste -intussen elfjarige- dochter, blijk ik er totaal niet meer tegen te kunnen...
    Misschien eens proberen met gamba's of tijgergarnalen, want hoe bizar ook, daarvan komt mijn maag niet van in opstand.

    BeantwoordenVerwijderen